سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارز دیجیتال ایوتا چیست؟

 

ارز ایوتا

ارز دیجیتال ایوتا چیست؟

آیوتا یک شبکه توزیع شده و ارز دیجیتال نسل سومی است. در آیوتا قابلیت‌های نوینی وجود دارد که تراکنش‌های فوق سریع و بدون کارمزد را برای کاربران آن فراهم می‌کند. کلمه بدون کارمزد بودن برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که چنین ادعایی را هنوز عملی نکرده اند، در آیوتا واقعا وجود دارد و کارمزد تراکنش ها صفر است.

علاوه بر تراکنش‌های سریع و بدون کارمزد،‌ در آیوتا یک سیستم مقابله با حملات کامپیوترهای کوانتومی در نظر گرفته شده است. با این وجود شبکه آیوتا فقط برای پرداخت‌ها توسعه داده شده است و از قراردادهای هوشمند یا بستری برای برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین ارز دیجیتال آیوتا این قابلیت را دارد تا برای تحقق کاربردی تر اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گیرد. اینترنت اشیا به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت می‌شوند، اشاره دارد.

رای ساده تر کردن موضوع فرض کنید لوازم خانه، موبایل و رایانه شما به اینترنت اشیا متصل است. آیوتا این ظرفیت را دارد که ارز و واسطه پرداخت بین این لوازم و دستگاه‌ها شود. برای مثال یخچال شما می‌تواند در صورت تمام شدن مواد غذایی خودش سفارش را به فروشگاه ارسال کند و خودش هم هزینه را پرداخت کند. به این نوع پرداخت ماشین به ماشین (M2M   ) گفته می‌شود؛ چون در این مثال یخچال ارز دیجیتال را به رایانه فروشنده ارسال می‌کند. در آینده نزدیک امکان دارد پنل‌های خورشیدی که روی سقف خانه‌ قرار دارند برق تولیدی را بدون این که خبر داشته باشید بفروشند و از ارز به دست آمده برای پرداخت سایر هزینه‌ها استفاده شود.

تمام این قابلیت های نوین در آیوتا به دلیل تفاوت و تغییر بسیار بزرگی است که آیوتا نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر دارد. آیوتا یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است اما بر خلاف اکثر ارزهای دیجیتال، از بلاک چین استفاده نمی‌کند. بستری که آیوتا از آن بهره می‌برد، سیستمی به نام تنگل (Tangle) است.

تنگل چیست؟

در آیوتا هیچ گونه استخراجی وجود ندارد. تنگل یک ساختار داده ای بر اساس حرکت جهت دار غیرمدور است. مانند بلاک چین، این شبکه‌ هم یک دفترکل توزیع شده است و همه در شبکه ایفای نقش می‌کنند.

اما نحوه کار این شبکه با بلاک چین کاملا متفاوت است. برای درک این موضوع ابتدا گذری کوتاه به نحوه کار بلاک چین‌ بیت کوین می‌اندازیم.

بلاک چین بیت کوین مبتنی بر اثبات کار یا همان استخراج است. در این شبکه دو دسته کلی از کاربران وجود دارند :

1- کاربران عادی یا همان کسانی که تراکنش‌ها را ارسال می‌کنند.

2- استخراج کنندگانی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

در آیوتا فرایند این گونه است: هر زمانی که یک کاربر قصد ارسال تراکنشی را داشته باشد، همزمان و به طور خودکار، کیف پول این کاربر دو تراکنش قبلی را تایید می‌کند و این فرایند ادامه می‌یابد. از این رو کارمزدهای شبکه به صفر می‌رسند و سرعت تایید تراکنش‌ها نسبت به شلوغی شبکه حرکت می‌کند.

برای درک بهتر تفاوت بلاک چین و تنگل به مثال زیر توجه کنید:

در یک مدرسه معلم به تکالیف دانش‌آموزان را بررسی می‌کند و به آن‌ها نمره می‌دهد. برای این کار معلم حقوق دریافت می‌کند و همچنین وقت زیادی برای تایید همه تکالیف نیاز است.حالا در مدرسه ای دیگر که تنگل نام دارد، با برقراری شرایطی، نقش معلم در مدرسه حذف شده است و دانش آموزان خودشان تکالیف چند هم کلاسی خود را بررسی می‌کنند و نمره می‌دهند.

با این کار دیگر نیازی به صرف هزینه برای پرداخت حقوق معلم نیست و همچنین کارها سریع تر انجام می‌گیرند.

کلام آخر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال شما را به بازدید از سایت تاپ کنز دعوت می کنیم.